ORD OM MINA BILDER



Nerikes Allehanda oktober 2021

Country Smart 2021

ÄLDST I KLASSEN

Country Smart 17 juli 2021.                                                                                                                 Text:Kristina Fröling   Bild: Lars Ottosson

Här har tidernas kungar, uppfinnare och författare checkat in och trivts. Väggarna har lyssnat till de stora scenernas röster, och vita dukens stjärnor har lyst i kristallkronornas sken. Namnen finns i säkert förvar inom glas och ram i entrén till Hotel Continental du Sud i Ystad.

Överst i gästlängden står Oscar II, och året var 1878. Sannolikt stod det att läsa i den då nyligen grundade lokaltidningen Ystads Allehanda att staden och hotellet hade kungligt besök. Hade han inte varit av blåblodig börd, hade han troligen anlänt med diligens direkt från Stockholm, en möjlighet som stod gemene man till buds från och med 1830 och tills järnvägen tog över. Men sannolikt är att han kom från slottet Sofiero i Helsingborg. Anlände han sent på kvällen fick han inte se så mycket av stadens gator och torg, för det var först år 1914 som Ystad fick elektrisk gatubelysning.

Vidare i gästlängden följer bland andra Gustav VI Adolf som gästade hotellet 1967 och Carl XVI Gustaf år 1975. När den nuvarande – och då unga – kungen kommer till Continental du Sud har det varit hotell i 146 år. Sveriges äldsta. I alla fall sett till att det sedan första dagen är hotell med gästgifveri – och senare också restaurang – en suite utan avbrott för annan verksamhet. Historia går alltid att vinkla, men Ystads fornminnesförening håller med och skriver i sina böcker att hotellet är Sveriges sannolikt äldsta stadshotell.

I historien finns ett avsteg – pingstafton 1982 förstördes stora delar av hotellet i en anlagd brand. Brand och vattenskadorna höll hotellet stängt i mer än ett år. Ny ägare tog vid, och 1984 var renovering och ombyggnad klara.

Nuvarande ägare är PMJ Fastigheter med paret Martin Jönsson och Jenny Nilsson som också är engagerade i hotellets drift och intresserade av dess historia.

– Vi har en bok om hotellets historia i receptionen, en bok som besökare gärna läser i. Inte sällan berättar gäster om hur de själva eller släktingar bott på hotellet i samband med bröllop och annat. Det är alltid lika roligt att höra berättelserna, också från de som har jobbat här genom åren. Och vi är måna om att återknyta till historien, säger Martin. Den som varit med länge vet också att berätta om tiden då det fanns utedass på gården.

Kanske fanns nya bekvämligheter på plats när Sven Winqvist, Gustaf Dahlén och Sten Bergman checkade in. Också deras namn finns med i gästlängden med respektive tillägg: uppfinnare av kullagret, uppfinnare av Aga-fyren och upptäcktsresande. Bland författarna som gästat hotellet märks August Strindberg, Maria Wine och Artur Lundkvist. Ingmar Bergman, Anita Ekberg och Margareta Krook was here, liksom konstnärerna Ernst Norlind och Staffan Norlind. Och konsten spelar idag en särskild roll på Continental du Sud. Den återfinns såväl i baren som i restaurangen och i Gallery M1.

Bland de återkommande konstnärerna märks Eva Olofsson, verksam i Göteborg. I hennes målningar finns de små tänkvärda detaljerna, och den dramatiska naturen – fylld av liv – är hennes i det unika mötet med penseln. I den speciella blandtekniken finns nya detaljer och budskap, färgerna flödar i en intressant melodi genom hela måleriet. Hennes bilder växer fram under arbetets gång, och resultatet bjuder betraktaren på en magisk resa genom en värld full av ögonblick. Inspirationen hittar Eva Olofsson i allt från gamla böcker och kartor till djur och människor och detaljer som hör livet till. – Med mitt konstnärskap vill jag förmedla en harmonisk rundvandring i livet och en inblick i de stunder som vi inte alltid ser. Det som sker i vår värld och våra känslor sätter olika avtryck i mitt måleri.

Med sina målningar blåser hon nytt liv i de klassiska motiven djur och natur. Här poserar inga naturtrogna älgar i soldränkta skogsbryn, och rä varna är allt annat än röda om de raskar över isen. Snarare är det som att köra Andy Warhol och Bruno Liljefors i en mixer och betrakta resultatet.

– Man ska kunna vandra genom mina målningar flera gånger och ständigt upptäcka nya detaljer. Man kan aldrig se allt vid en första anblick.

Förutom återkommande utställningar i Gallery M1 finns Eva Olofssons konst att ta del av i restaurangen och i baren på hotellet. – Det är roligt och fint att hänga där året runt. Jag är noga med vilka gallerier jag väljer att ställa ut på, och här trivs jag med hotellets intressanta historia och med samarbetet med Martin och Jenny.

Under sommaren kommer besökare från hela världen till Ystad, i år fler svenskar och färre internationella besökare. Säkert kommer en och annan att stanna till och läsa på de två inramade gästlängderna i entrén. Finns kanske Kurt Wallander, polis, där? Men nej, det gör han inte. Inte heller står skådespelare Krister Henrikssons namn där. Sannolikt beror det på att tavlorna inte är uppdaterade sedan någon gång på 1980-talet, då det var tio år sedan Ystads station öppnade för trafik med pågatåg, tvärs över gatan från Sveriges äldsta hotell. www.hotellcontinental.se

Eva Olofsson, född 1977, är en svensk bildkonstnär, verksam i Göteborg. Hon avslutade sina konststudier 2004 och har sedan 2008 också ett floristmästarbrev. Flera av hennes verk är collageliknande bilder med teman som fåglar och andra djur. Collagen kan innehålla symmetriska ornament men också växter och blommor.



2019

Målningen "Visdom" inköpt av Västerbottens landsting.

Färgprakt och fantasi som gläder

Äntligen lite vår! Äntligen får vi återigen höra kvitter bland musöronen. Det återfödda ljusgröna har börjat spränga sig fram, den blåa blyga himlen med sina ångande molntussar framför en högre och högre sol är här igen. En och annan humlas surr hörs och ett och annat myggbett har jag hört talas om.

Och knappast har en känt sig så tacksam för det som just denna vår, med de mest dystopiska framtidsbeskrivningar av vår värld som vi fått höra i nyhetsrapporterna.
Kanske är det just de bilder vi nu ser på Lilla Galleriet, som dryper av skaparlust och färg, som också hjälper våren och oss ännu en bit på traven? Eva Olofsson, med flera konstnärliga utbildningar bakom sig och också ett floristmästarbrev sedan 2008, samt en imponerande mängd utställningar och uppdrag, visar här sina collageliknande bilder med fåglar och hästar som återkommande motiv och tema.
Lager på lager av färger och former, ljus och djup skapar dessa skimrande och fantasieggande bilder där du som betraktare kan läsa in det du för dagen kanske bär på. Olofsson använder shabloner av till exempel lövens prakt men också symmetriska ornament för att i de spontana penseldragen få in det bestämda och avgränsande, vilket skapar en spänning i bildrummet.
Som inspiration kan Olofsson utöver natur och färg använda sig av gamla böcker som hon river blad ur eller gamla notblad som kan anas bakom lagren av de genomsläppliga akrylfärgerna.
Olofsson räds inte heller de uppskruvade starka färgerna som korallrosa, pistagegrönt, krapplacklila eller maskrosgult, vilket förstärker det fantasifulla, men framförallt det dekorativa i bilderna. Särskilt kan framhållas bilden ”Oh, sweet mystery of life” där Olofsson låter nästan hela duken vara modigt ickefigurativ med endast en iakttagande fågel i nedre hörnet.
Annons
Eva Olofsson har lyckats fint med att skapa positiva bilder att förundras och glädjas med.
Marit Strandberg
Västerbottenkuriren 17 maj 2019

https://www.vk.se/plus/2789202/fargprakt-och-fantasi-som-glader

EVA OLOFSSON
Livets Ränder,
Galleri Eklund 29/9 – 20/10, 2018
 
Född 1977 i Göteborg
Bosatt och verksam i Göteborg
Med en uppväxt i Torslanda i Göteborg har Eva Olofsson alltid haft en fysisk och emotionell närhet till djur och natur, skog och stall – där hästar, hundar, katter, får, gäss, hönor och kaniner förgyllde dagarna. Detta inspirerade sedan till en karriär som floristmästare och dessutom konstnär.
Olofssons verk kan bäst beskrivas som naturskildringar där djur och växtlighet frodas i en färgsprakande hyllning till moder jord. Hon arbetar i olika lager på bildytan i en sorts blandteknik av måleri, silkscreentryck, fotografi och collage där betraktaren lätt kan återkomma till verken flera gånger och upptäcka nya detaljer och symboler.
“Jag gillar allt grönt, grönska och mossa; all växtlighet. Och frid, inte minst. Det kan vara en oxe med horn, ett vildsvin, en fågel eller en trollskog som jag använder som avstamp för en målerisk fantasi… Vid min ateljé växer murgröna och körsbär, vinbär och kaprifol. Jag är fascinerad av allt som händer och tittar varje dag på träden. Det inspirerar mig mycket till målningarna”, säger Olofsson.
Utöver Olofssons floristyrke och den omgärdande naturen i Torslanda hittar konstnären även inspiration och material till hennes skapande i äldre böcker hon införskaffar från antikvariat. I målningarna skymtas faktiska partier och ibland även hela sidor ur nötta kartböcker, floror och historieböcker från 1800-talet och framåt. Damm, smuts och diverse anteckningar i marginalen från tidigare bokägare skapar en patina som Olofsson gärna har med i hennes verk.
Men konstnärens målningar kan inte bara ses som rundvandringar i tid, utan även i rum och zoologi. Olofsson tycks ha en viss dragning åt det afrikanska – där långa, finlemmade kvinnogestalter liksom exotiska djur spatserar genom en sagolik värld av savann, öken eller prunkande skog. Här finns en påtaglig fascination för vilda djur såsom elefanter och olika hovdjur, vilka förekommer i många av hennes verk. Konstnären skapar även en biologisk värld av växtdelar, djur och människor som är något gåtfull, där det inte alltid är klart vad som är vad och en långsmal kvinnokropp kan lika gärna vara en blomstängel eller en trollslända. Det finns en lekfullhet i Olofssons naturbeskrivning – trots att konstnären många gånger utgår ifrån djurfotografi, biologiska lexikon och floror bibehåller hon ändå en viss skevhet i hennes motiv och det framgår att det inte är av yttersta vikt exakt vilken organism som skildras. Härmed blir hennes motivvärld hybrider av organiska former och väsen; en dynamisk blandning av föreställande och abstrakta uttryck med utgångspunkt i naturen.
Olofssons målningar kan ta mellan några veckor till flera månader att skapa. Till en början grundlägger konstnären med akrylfärg som hon också låter rinna i långa strängar över duken. Sedan fortsätter Olofsson gradvis med att applicera olika lager av färg, pastellpenna, collagematerial och screentryck baserade på hennes egna fotografier. På så vis skapar hon sina kompositioner av text, rinningar, spikraka ränder, människogestalter, djur, ornamental växtlighet och symboler såsom fyrkanter, trianglar, on-knappar och det astronomiska tecknet för jorden. Då konstnären måste ta hänsyn till torkningsprocessen mellan dessa olika lager i en målning skapar hon flertalet verk samtidigt. Olofsson beskriver skapandeprocessen som att vandra emellan tavlornas olika världar och att deras gemensamma tillblivelse gör verken i en utställning till en naturlig enhet.
Det finns en förmedlad idyll i målningarnas rikedom i färgnyanser och grönskande växtlighet, vilket säkerligen är Olofssons tidigare yrkesroll som floristmästare som gör sig påmind. Dessutom framkommer ett genomgående frihetstema, då många av motiven antingen är fjäderfän med förmågan att flyga bort eller exotiska vilddjur som obehindrat strövar i målningarnas landskap utan en alltför påtaglig närvaro av människan. Dock finns även ett inneboende mörker i denna idyll, där inte minst verk titlarna alluderar till en allvarligare realitet. Titlar som Trappsteg till Rangordning, Höj Din Blick, How Long, Hopefully, You are Not Alone och Stop It synliggör människans problematiska relation till miljön och uppmanar även till handling och ett värnande om djur och natur.

Skåne SydOst 2017

Häng uppåt väggarna och i baren
juni 26, 2017 Kristina Fröling

Hallå, vad händer här? Haren spetsar öronen medan duvan, som kanske är en säl, avvaktar. Vad som visas och döljer sig i Eva Olofssons målningar är aldrig givet. Men en folkabubbla i ett hörn överraska gärna medan sensuella kvinnor rör sig fritt bland lyftkranar och andra tungviktare. Utställningen på Gallery M1, Ystad, pågår till och med den 19 juli.
Den som missade att köpa den förra utställningens enda elefant har en ny chans med start klockan 15 tisdag den 27 juni. Eva Olofsson, Göteborg, är tillbaka i Ystad och Rickard Löf, gallerist, är redan nöjd.
– En perfekt start på sommaren. Eva Olofssons konst står högt i rang hos mig, och det är ett nöje att samarbete med henne.

I bästa samarbete och samförstånd hänger de tillsammans utställningen som inleder säsongens samlingsutställning. Konstnärerna kommer att avlösa varandra medan Richard Brixels verk är på plats under hela perioden.
– Dels för att han är ett stort, internationellt namn. Men också för att det är tilltalande att ha både måleri och skulptur på samma plats. Och med Eva Olofssons djur och natur blir det en spännande mix.

Inspirationen hittar Eva Olofsson i allt från gamla böcker till kartor, djur och människor och de detaljer som hör livet till.
– I mitt konstnärskap önskar jag förmedla rättvisa, naturen och de möten vi människor samlar på oss under livets resa. Jag vill visa det tänkvärda och det sinnliga. Att skapa ger mig kraft genom att jag får öppna mig för mitt inre och stänga det yttre. Jag vill förmedla en harmonisk rundvandring i livet och en inblick i de stunder som vi inte alltid ser.
Det som sker i vår värld och våra känslor sätter olika avtryck i mitt måleri. Jag arbetar på intuition genom färg och form som kommer naturligt under min arbetsprocess.
Med sina målningar blåser Eva Olofsson nytt liv i de klassiska motiven djur och natur. Här poserar inga naturtrogna älgar i soldränkta skogsbryn och rävarna är allt annat än röda om de raskar över isen.
Snarare är det som att, enligt Rickard Löf, köra Andy Warhol och Bruno Liljefors i en mixer och betrakta resultatet. Då väcks den nyfikenhet som Eva Olofsson strävar efter.
– Man ska kunna vandra genom mina målningar ett flertal gånger och ständigt upptäcka nya detaljer om och om igen. Helheten bjuder på mängder av komponenter som kan upptäckas steg för steg och som man aldrig kan se vid en första anblick.

I rättan tid för vernissagen öppnar också du Sud Brasserie på hotel Continental. Där serveras lunch varje dag kl. 12 – 17 och därefter à la carte fram till kl. 22.
– Ett snyggt vattenhål här i Ystad och en perfekt kombination med hotellets nya rum och galleriet med konsten. Och några av Eva Olofssons verk hänger också i matsalen, säger Rickard Löf.
På menyn finns bland annat skaldjursplatå för två, ostron och fish & chips. Och levande musik kommer det att bli som sig bör i en stad där after beach är lika självklart som after work.
Bild
Elefanten – stor, tung och kraftfull. Men ändå så utsatt och behöver därför lyftas fram. Eva Olofsson presenterar naturen på ett färgsprakande och subtilt sätt i mixed media.
Bild
– Vi gillar att samarbeta och har hängt många utställningar tillsammans. Eva Olofsson och Rickard Löf hänger klart inför start. Eva Olofsson har fått många stipendier, medverkat i jurybedömda utställningar och är representerad på institutioner och i privata samlingar.
Bild
– Det är roligt att erbjuda en kreativ utemiljö med en meny av lokala råvaror. Restaurangchef Hannah Jeppsson basar över du Sud Brasserie.

"Djärva Naturbilder"
11 maj 2010, ur Corren
Vid utställning på Vadstena Konstgalleri 2010

"Vi växer" kallar Eva Olofsson en svit målningar i den aktuella utställningen. Och visst är det i växandets värld hon befinner sig vid tolkningen av tillvaron i ett föränderligt universum, där naturen och dess skiftningar utgör de häftiga pulsslagen vid försöken, ofta nog så framgångsrika, att fånga dagen. Det finns en utomordentlig stimulans i dessa djärva
nedslag i en miljö, där så många hemligheter gömmer sig under årstidsbundna täckelser.
Bland otalet naturskildrare i konstvärlden intar hon en särställning genom sin egenartade bildbehandling.
Stundom stärker hon effekten via genomtänkta lån från besläktade föregångare. Hennes tillämpning av
exempelvis Jackson Pollocks s k drippingmåleri känns ju helt adekvat, liksom den bildmässiga tolkningen av
androgynen Tintomara. Medan "Midsommar" dryper av ren och skär sensualism.
EWE OLSSON

http://www.corren.se/kultur/konst/?articleid=5199855

Corren.se - nyheter Östergötland


Artikel ur HelsingborgsDagblad
Samlingsutställning Salong!2010
Konsten in i de fina salongerna
Så kommer Helsingborgs konstsalong in på det fina kulturhuset.
Den jurybedömda "Salong! 2010"
 Som en gammaldags Parissalong i modern tappning är "Salong! 2010".

HD/NST BRITT-MARI OLSSON

KONSTSALONGER I HELSINGBORG
Till "Salong! 2010" fick Helsingborgs konstförening in 1760 verk av 352 förhoppningsfulla konstnärer. Bland dessa valde en jury ut en knapp tiondel. Denna bestod av Mikkel Bogh, rektor för Kunstakademin i Köpenhamn, Jonas Liveröd, konstnär från Malmö, Charlotte Lund, gallerist från Stockholm och Kristina Müntzing, konstnär från Höganäs boende i Stockholm. För att allt skulle bli rättvist var signaturerna på samtliga verk övertäckta.
"Salong! 2010" är den första konstsalong som Konstföreningen har på Dunkers. 2008 arrangerades en på Sofiero. Innan dess hade vårsalonger hållits på Vikingsberg under många år. Den sista var dock 2000. Därefter hölls en enstaka höstsalong 2005 i samarbete med Vikingsbergs dåvarande private gallerist.
NÖJE. 149 verk av 53 konstnärer fann nåd inför den stränga juryn. Nu hänger de här tätt, tätt på de höga väggarna i Dunkers minsta utställningslokal.
– Vi ville göra som de franska salongerna i Paris i slutet av 1800-talet, berättar Sofia Orre, ordförande i Helsingborgs konstförening.
För att allt ska kunna ses och komma till sin rätt la styrelsen ut bilder på alla verk i collage på golvet. Det blev ett pusslande.
– Verken ska ju lyfta och inte slå ut varandra. Det krävde tankeverksamhet.
Sofia Orre är nöjd med resultatet. Och med tittröret. Det kan man kika genom om man vill se enskilda konstverk utan att förvillas av omgivningen. Också det en idé från de franska salongerna...
Tjerstin Thorsén
tjerstin.thorsen@hd.se


Lokaltidningen Mitt i Täby
Vernissage Galleri Eklund 2011

 http://arkiv.mitti.se


Torslanda Tidningen 2011

Lions årliga konstutställning
Tolv medverkande konstnärer ställer ut i Torslanda församlingshem.
Det blir målningar i akvarell och olja samt konsthantverk i alltifrån betong till glas.

För Eva Olofsson är det premiär.
– Jag blev tillfrågad, så det här är första gången här.
Eva ställde senast ut i Stockholm och i maj väntar ytterligare en utställning i Göteborg.
– Ateljén har jag hemma i Myrbo och där jobbar jag halvtid, förklarar hon.
Evas målningar är utförda i en blandteknik av olja och akryl medinslag av collage och screentryck.

Motivvalet är ganska fritt men lutar oftast åt det abstrakta hållet och med mycket detaljer.
– Naturen och livet är inspirationskällorna, avslutar Eva Olofsson.
CONNY ÅQUIST


Artikel ur Torslandatidningen sept 2012
Premiär för Västra Hisingens Konstrunda
I helgen var det premiär för Västra Hisingens Konstrunda. De 38 lokala konstnärerna öppnade sina ateljéer, verkstäder och hem runt om på Västra Hisingen. På kulturhuset Vingen kunde man se ett verk av alla konstnärer och konsthantver- kare som medverkade. Samlingsutställningen var en start- punkt, där man själv kunde välja ut de konstnärer man ville besöka och se mer av.
Eva Olofsson från Torslanda, en av initiativtagarna till Konstrundan, var en av dem som öppnade sin ateljé för helgens besökare.
Evas ateljé är normalt hennes arbetsplats då hon ställer ut sina målningar på gallerier runt om i Sverige.
Just nu jobbar hon inför en separatutställning i Stockholm i slutet av oktober. Eva har en flerårig konstutbildning inom måleri, design och inredning. Hon arbetar halvtid som bildkonstnär och halvtid som floristmästare.
Eva Olofssons målningar förmedlar liv. Blandtekniken speglar ett fritt måleri med subtila inslag av natur och hoppfullhet.
Gestalter, flygfän, skyskra- por och gömda motiv skapar en bildvärld att tänka sig vidare i. Det är med skaparglädje som målning- ar växer fram under arbetsprocessen. Inspirationen kommer från växtlighet, naturens former, människor och livshändelser.

Mitt i Danderyd 2012

Eva Olofssons målningar består ofta av flera bilder och händelser sammanvävda på sitt eget sätt med ett organiskt formspråk. Eva målar i blandteknik, oftast med akryl, olja, collage och penna.

Screentryck förekommer i bilderna, oftast som en kontrast i bildens innehåll. Färgspråket är lika ofta jordigt och naturnära som ljust eller färgsprakande.


Motala Vadstena tidning 2010


Galleri Art Venue
28/4-19/5- 2007
MÄNNISKA ELLER VÄXT
Eva Olofsson målar hybrider av naturen.
Blandar föreställande och abstrakta uttryck gör Eva Olofsson, som tar utgångspunkt i naturen.
I en del av hennes organiska målningar utgår motivet från fotografier av djur.  
Hon klipper bilder ur biologiska lexikon och floror och sätter fast som en liten fyrkant i bilden.
– Det gillar jag. Allt grönt, grönska och mossa, all växtlighet. Och frid, inte minst, säger hon.
Det kan vara en oxe med horn, ett vildsvin, en fågel eller en trollskog som hon använder som avstamp för en målerisk fantasi.
I motiven finns konturer av långa figurer i en gåtfull biologisk värld av växtdelar.
Människorna och växterna blir hybrider som kan vara både kroppar eller blomstänglar.
Ibland kryper hon in i blomman och målar celler.
Blandningen är oortodox. Vi ser älvor och änglar och kvinnor med höga klackar.
– Skor är festligt. Det tilltalar mig, jag vet inte varför.
Var din pappa skomakare?
– Nej, han har stora fötter.
Ibland vet hon vad det är för människor, ibland inte.
– Det kan vara någon som är nära en. Men de flesta är sådana som jag inte vet.
Varför silhuetter?
– Det är nog för att det är både en trollslända och en kvinna samtidigt, visar hon på ett motiv.
– En människa kan vara många former och symboler. Ett huvud kan vara en knopp.
Är du mycket ute i naturen?
– Nej, inte så mycket. Men när jag var yngre var jag varje dag ute på landet i Torslanda. I dag är det inte så ofta men mitt hus ligger nära skogen med granar och allt. Jag är glad för blommor som kommer.
– Jag är uppvuxen i en blomsteraffär. Jag jobbar i blomsteraffär fyra dagar i veckan och målar i tre men nu är jag mammaledig.
Hon har sin ateljé i ett litet hus på tomten i Torslanda.
– Nedanför växer murgröna och körsbär, vinbär och kaprifol. Jag är fascinerad av allt som händer. Tittar varje dag på träden. Det inspirerar mig till målningarna.
Hon grundlägger med akryl som hon låter rinna i långa strängar över duken. Och fortsätter med olja. Ofta tecknar hon figurerna med pastellpenna.
Det är ett ljust anslag.
– Jag är inte deppig. Även om det kan vara mörka målningar vill jag att betraktarna ska få positiva känslor.
Ett motiv med fem (urklippta, fastklistrade) svanar i sjön har hon målat i rinnande och intensivt rött. Livets lek, är titeln.
– På något sätt känner jag något lekfullt i den gruppen.
Hon låter montera stål runt om tavlorna så att de kommer ut från väggen som en låda, något som ger en skulptural känsla.
– Det ger mycket karaktär. Jag gillar det materialet när det är lite rått. Det får gärna åldras och få fläckar.
Eva Olofsson har gått nya Dômen, KV konstskola och Art Collage.
– Jag började på med inredningsarkitektur TBV och design i inledningen på Art Collage. Men sen tog måleriet över. Det är totalt sju år jag gick på skolorna.
Hon gillar alla färger utom blått. I en målning har hon ritat ett motiv av en cykeltur med pastellpenna.
– Cykeln står för något slags frihet. Man kan komma dit man vill med sin kropp.
JAN BERGMAN

"Eva Olofsson använder sin pensel som ett trollspö. Hon presenterar naturen på ett färgsprakande och subtilt sätt. Växter, djur och väsen bildar kompositioner som beskriver naturen på ett lekfullt sätt. Det sprudlar om hennes bilder. Tankarna går till harmoni, balans och livsglädje".

Art Venue Gallery


Husman- Hagbergs tidskrift 2015
Eva Olofsson – Torslandakonstnär och floristmästare

Skira flygfän i hoppfull symbios med naturens pasteller. Ett rådjur som lyssnar uppmärksamt för att strax försvinna in i skogen igen. Eva Olofssons bildkonst rymmer många lager och målningarna döljer hemligheter som är redo att upptäckas.

Evas Olofssons passion för färger och former började i tidig ålder.

-Jag har alltid gillat att måla och lära mig mer om olika hantverk, berättar Eva som brukade måla mycket hemma när hon var ung.
Eva är uppvuxen i Torslanda och har alltid haft djur och natur omkring sig. Hästar, hundar, katter, får, gäss, hönor och kaniner är djur som förgyllde hennes uppväxt och som satt sina spår i måleriet. Under tonåren var hon ute i skogen, på hästryggen, i stort sett varje dag och det fick henne att upptäcka vad årstiderna hade att erbjuda.
I 20-årsåldern startades studier inom inredning och design som senare utvecklade sig till konst och rent måleri under de sista åren. Eva har gått totalt sju år på konstskolorna Nya Domen, KVKonstskola och Art College. Då hon läste inredning och design upptäckte hon att det var just måleriet som hon skulle satsa på.
- Jag är glad över min utbildning som har gett mig en fantastisk grund och en viktig bas för att kunna måla fritt. Jag har hittat mitt eget måleri genom konstskolorna, berättar Eva.

Direkt efter avslutad utbildning började hon arbeta i ateljén, som ligger hemma på tomten i Torslanda, och sedan dess har hon varit yrkesverksam som konstnär och haft flertalet utställningar på gallerier runt om i landet.

Naturen och livet inspirerar
Inspirationen till verken kommer inifrån henne själv och målningarna växer fram genom processen. Eva vet aldrig hur en målning ska se ut när hon startar med den.
- Det är färgen, känslor och tankar som får målningen att utveckla sig. Naturens krafter, vardagliga händelser och livet inspirerar! säger Eva.

Eva ägnar sig främst åt eget fritt måleri men målar även en del beställningar, det vill säga åt kunder som önskar vissa färger, mått eller något speciellt innehåll i målningen. Det går tydligt att se att vissa teman återkommer i bilderna: växtlighet, djur och historia. I målningarna skymtar delar ur kartböcker, floror och ibland sidor ur historieböcker från 1800-talet.
- Jag köper gamla böcker på antikvariat, gärna så gamla som möjligt, och använder dem som collagematerial. Jag gillar särskilt när det finns anteckningar i marginalen från en tidigare ägare, det är spännande, säger Eva.

Evas målningar är utförda i en blandteknik av olja och akryl med inslag av collage och screentryck. Beroende på att hon måste ta hänsyn till torkningsprocessen mellan de olika lagren så kan hon måla upp till 10 tavlor samtidigt. En målning kan ta mellan 3 veckor upp till flera månader.
- Jag gillar att det ska hända mycket i bilderna, berättar Eva.

Målningarna är rika på nyanser. Det förekommer skuggfigurer, långa kvinnor i rörelse, ibland med vingar, mycket variation och en känsla av att ständigt vara på väg. Det finns mycket att upptäcka i Evas bilder och hon önskar att betraktaren ska tänka vidare och bilda sig en egen bild av verket.
- Men det är också roligt att någon ser det jag ser. Som ser en helhet, menar Eva.

Variation förnöjer
Eva Olofsson är också utbildad floristmästare och arbetar ett par dagar i veckan hos Floristmästarna. Om du köpt en blomsterbukett där finns det stora chanser att det är Eva som bundit buketten.
- Min mor öppnade blomsterbutik när jag var åtta år gammal och i tonåren började jag jobba i butiken som jag sedan dess fortsatt med, berättar Eva.
Höggravid med hennes andra barn 2008 avlade hon gesällprov inom floristyrket och tänkte: Nu eller aldrig! Samma år tilldelades hon också Mästarbrevet.
- Mästarbrevet är en ära och ett fint bevis mitt yrkeskunnande, säger Eva.
Floristyrket är ett perfekt komplement till arbetet i ateljén, som ibland kan vara lite ensamt. I blomsterbutiken är det full fart. Ena dagen bröllop, nästa dag begravning. Alla möten med kunder är inspirerade och vissa mynnar ut i en målning.
- Jag vill skildra en världsbild där livet består av mängder av olika möten och sammanträffanden. Jag tror att allt smälts samman och syns i mina målningar. Det finns många tankar med i målningarna, berättar Eva.

/ Carina Sundqvist


Blogginlägg på FEMME av Marika Silverhamn.

Från vernissagen på Hotel ContinentalduSud med GalleryM1 januari 2016.


 http://www.femme.se/silverhome/2016/01/07/vernissage-pa-contan/